Vapaauinti

Uintitekniikoiden nopeinswimmingphoto1 muoto on vapaauinti eli ns. krooli, jossa edetään vuorovedoin. Vaikka tyylin voi valita vapaasti, kilpailuissa on kuitenkin määrättyjä rajoituksia kehonliikkeiden suhteen. Oikeaoppinen vapaauinti lähtee hyvästä jalkojen asennosta, jossa nilkat on ojennettu suoriksi, niitä kuitenkaan jännittämättä. Potkuja tehdään vain pienin koukistuksiin ja jalat nousevat yleensä pinnan yläpuolelle edettäessä. Rentous on tärkeintä, jotta uimarin keho soljuu mahdollisimman luonnollisesti veden läpi. Jos jalat antavat vapaauinnille tuen, niin käsien liike on se, joka vaikuttaa eniten vauhtiin.

Vapaauinnin tekniikkaa

Krooli alkaa siitä, kun vedenpinta rikotaan uimarin pään yläpuolella suoralla tai lievästi koukussa olevalla kädellä. Tästä varsinainen veto alkaa, jolloin kättä koukistetaan kyynärpäästä lähtien ja samalla kämmenpuoli viedään veden alla mahdollisimman nopeasti taaksepäin. Vetovaiheessa kyynärpään tulee pysyä koukussa, jotta liikkeestä syntyvä voima välittyy parhaiten ja uimarin on helppo hallita suuntaa ja ylläpitää tasapainoista uima-asentoa. Lopputyönnön aikana käsi suoristetaan lähes kokonaan taakse. Vedonpalautus viimeistelee vapaauinnin liikkeen ja tämän voi tehdä itselleen sopivalla tavalla, kunhan ei nosta kättä turhan korkealle hartioiden yläpuolelle. Näin välttyy turhalta lihasten rasittamiselta.

Perhosuinti

Perhosuinti on uintityyleistä näyttävimpiä, mutta samalla myös haastavampia, sillä tekniikkaa joutuu harjoittelemaan muita tyylejä enemmän. Käsiveto on jaettu kolmeen vaiheeseen ja se alkaa, kun alas menevät kädet rikkovat vedenpinnan pään etupuolella. Kädet ovat alkuvedon aikana suorana ja yleisesti alle kämmenen leveyden verran etäällä toisistaan. Tämän jälkeen kädet viedään sivullepäin, jonka aikana ne koukistetaan kämmenten kohdistuessa varpaiden suuntaan. Lopputyönnön aikana kädet viedään kohti reisiä lähentyen toisiaan, niin että kämmenet pysyvät kyynärpäiden takana. Viimeisessä vaiheessa kädet tuodaan takaisin eteen vedenpintaa viistäen. Kilpauimarit saattavat jättää sivuliikkeen tekemättä lisätäkseen vauhtia, mutta se vie enemmän energiaa, joten aivan vasta-alkajalle edistyneempi variaatio ei sovi.

Perhosuinnin potkuliike

Liikerataan kuuluvat kaksi potkua ovat perhosuinnin erityisin piirre. Potkuissa jalat tekevät pystysuuntaista liikettä rinnakkain samaan tahtiin. Tätä voi verrata suoraan esimerkiksi delfiinien vastaavaan potkuliikkeeseen. Kuten vapaauinnissa, perhosuinninkin potkussa nilkkojen tulee olla täysin suorina ja polvien on syytä koukistua vain hieman. Ensimmäinen potku suoritetaan, kun kädet iskevät vartalon edessä veteen ja toinen lopputyönnön viimeistelyn aikana, juuri ennen kuin kädet tulevat taas takaisin pinnalle. Perhosuinnissa tärkeintä on oikea asento liikkeen joka vaiheessa, hyvä uintirytmi sekä tehokas hengitystekniikka.