Lasten uimataidon opettelu on aina yksilökohtaista. Toisen nuorukaisen ollessa vesipeto jo syntyessään, sisarus saattaa arastella jo veteen menemistä. Vanhempien esimerkki ja lapsuuden kokemukset vedessä olemisesta vaikuttavat lapsen swimming-924895_960_720luonteen ohella eniten uimataidon kehittymiseen. Jos jo vauvana on tottunut veteen, niin uimaan yleensä oppii sangen helposti. Lapset aloittavat uimakoulun yleensä 5-7 -vuotiaina, jonka lisäksi useimmat ala- ja yläasteet järjestävät ainakin jossain vaiheessa uintia ja mahdollisesti hengenpelastuskoulutusta osana liikuntatuntien opetusohjelmaa.

Harrastuksen tulee edetä aina lapsen ehdoilla ja jos hän pelkää vettä, tulee uimaharjoittelu aloittaa rauhallisesti. Lapsuuden pelottavat kokemukset ovat usein syynä kammoon ja tästä tulisi puhua, jotta peloista pääsee eroon. Jos lapsi taas rakastaa vedessä olemista, tällöin on tärkeää huomioida turvallisuus. Innokas nuori saattaa yliarvioida omia taitojaan ja ottaa uhkarohkeita riskejä, joilla voi olla kohtalokkaita seurauksia. Vanhempien neuvoja ei aina kuunnella, mutta taidokas uimari saattaa kuitenkin noudattaa ammattitaitoisen uimaopettajan ohjeita tunnollisesti.

Aikuisena uimaharrastuksen aloittaminen tai verestäminen pitkän tauon jälkeen on omalla tavallaan haastavaa. Altaaseen kylmiltään lähdettäessä odotuksien tulisikin olla tarpeeksi matalalla, jotta välttyy pettymyksiltä. Vaikka peruskunto olisikin hyvä, uinti on tekniikkalaji, jossa lisäksi erityisesti keuhkot ja sydän ovat aivan erilaisen rasituksen alla, kuin maalla ollessa. Vasta uintirutiiniin totuttautumisen myötä keho sopeutuu uuteen harjoittelumuotoon ja uiminen alkaa tosissaan sujua. Sopiva aloitustahti aloittelevalle on parista kolmeen uintikertaan viikossa, jossa kulloinkin uidaan neljä altaanmittaa itselle kevyellä vauhdilla, toistaen tämä uintisarja 5-10 kertaa.

Alla on listattu syitä miksi uinnin harrastaminen kannattaa.

1. Terveille liikkujille uiminen tarjoaa mukavaa vaihtelua kuivalla maalla tapahtuvaan kuntoiluun ja kasvattaa tehokkaasti sekä hapenottokykyä, että koko kehon kestävyyttä.

2. Uinti rasittaa kehoa kokonaisvaltaisemmin kuin monet muut lajit, mutta ei aiheuta samankaltaista kuormaa nivelille ja muulle liikuntaelimistölle. Se sopii näin liikuntamuotona juoksun tai kuntosalin vaihtoehtona erityisen hyvin nivelvaivoista kärsiville tai tapaturmista toipuville.

3. Vedessä harjoittelu kasvattaa lihasmassaa ja tuo erityisesti ylävartaloon lisää voimaa ja kiinteyttä.

4. Verrattuna muuhun treenaamiseen, uiminen kuluttaa kaloreja runsaasti lyhyessä ajassa riippuen harjoittelun intensiivisyydestä.

5. Harrastus sopii jokaiselle perheenjäsenelle kuntotasosta riippumatta ja erityisesti kesäisin hyvästä uimataidosta pääsee nauttimaan hiekkarannoilla koko perheen voimin.

6. Uinnin harrastamisen voi aloittaa lähes missä iässä tahansa ja jos uimataidot ovat päässeet unohtumaan, myös aikuisille on tarjolla uimaopetusta.